Week 2 Curacao - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Merel Brinkhof - WaarBenJij.nu Week 2 Curacao - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Merel Brinkhof - WaarBenJij.nu

Week 2 Curacao

Door: Merel

Blijf op de hoogte en volg Merel

07 Mei 2018 | Curaçao, Curaçao

"Het leven is dat wat gebeurt terwijl je andere plannen maakt"

Week 2 op het eiland ging gepaard met een aantal dagen heimwee, maar gelukkig ook met nieuwe ontmoetingen en hele fijne momenten!

Na mijn vorige blog en video te hebben geplaatst, gingen we met de boot op pad. Siem ging mee en we vaarden over het Spaanse water. Mijn oom liet alles zien en vertelde verhalen over de huizen en strandjes waar we langs kwamen. Even kwamen we langs Santa Barbara, waar meestal aangemeerd en gebarbecued wordt, maar daar was het nu te druk voor.

Maandag ben ik met Simone, uit eindhoven, naar Kokomo beach geweest. Het was heel fijn even over andere dingen van thuis te kunnen praten. We aten nacho's en ik rende met al mijn spullen in mijn hand het water in toen een haan op onze strandstoelen af kwam.. mijn grote angst, ik kon me er niet overheen zetten haha.

Dinsdag was het dag van de arbeid en dat betekende nog een extra dag vrij voor stage zou beginnen. Ik had behoefte aan activiteit, want het eiland is maar klein en het strand begon toch een beetje te vervelen. Ik sleepte Siem mee naar het Aquarium en de Dolphin Academy. Als een kind zo blij.. ik dan :) Een paar jaar terug sleepte ik mama in valencia ook mee naar de dolfijnen en ook hier wilde ik deze absoluut niet missen. Met een dolfijnenkus aan het einde van de dag was het compleet geslaagd! En ik ga sowieso nog terug..

Woensdag begon dan toch echt het echte werk waarvoor ik naar dit eiland gekomen ben. In de ochtend keek ik mee bij de lessen van mijn stagebegeleidster op het Albert Schweitzer college en in de middag ging ik op bezoek bij jeugdtheaterschool Drazans om te starten met de productie van het sprookjesfestival. De lessen op de middelbare school en de groepen die ik ook les zal gaan geven, zijn erg verschillend. In niveau en in gedrag. Qua structuur en behoefte aan kaders en duidelijke regels deed het me denken aan de stages die ik in de Bijlmer heb gelopen. Carmen, docent hku en collega jeugdtheaterschool zuidoost, was bij mijn stagebegeleidster op bezoek en kwam ook bij een les kijken. Zij herkende de gelijkenis ook en moedigde me aan voor mijn lessen, dat was erg prettig. Wel gaat het echt nodig zijn mijn Papiamento te verbeteren want mensen praten echt snel op dit eiland. In de middag keek ik mee bij een aantal groepen van jeugdtheaterschool Drazans. Hier werk ik samen met Jackie aan de productie van het sprookjesfestival. Het festival is over twee weken en er is nog niets concreet op papier geregeld. Heel normaal voor hier, maar mijn productiehoofd begint overuren te maken.. overzichten, schema's en lijsten.. tijd voor een beetje structuur voor mezelf.
Jackie is een lieve antilliaanse dame die mij altijd haar deodorant en lippenstift zou lenen (want een vrouw zonder lippenstift is geen vrouw haha), een verhaal verteld terwijl de computer opstart en vervolgens enorm hard werkt voor Drazans!

Uiteindelijk bleef ik nog tot 5 uur bij Drazans en reed daarna naar huis. Mijn autootje sloeg weereens af en ik kwam erachter hoe moeilijk in zijn 1 en in zijn achteruit de auto ging. Een helling was onbegonnen werk. Ik werd er verdrietig en een beetje bang van dus wilde iets nieuws regelen.. Stap 1; vragen aan oom en tante wat slim was. Stap 2; papa appen, altijd papa appen. Stap 3; verhuurbedrijf overhalen dat ik echt een andere auto wilde.

Op donderdag keek ik op stage weer mee bij een totaal andere groep. Daarna mocht ik een "nieuwe" auto op gaan halen. Uiterlijk nog altijd crackbak 2.0 maar deze schakelt een stuk beter en ik vertrouw het dan ook meteen meer. Aan het einde van de middag keek ik bij Drazans nog mee bij de productiegroep en heb ik met een groepje leerlingen aan een scène gewerkt van de grote productie "Spiegeltje, Spiegeltje" die in Juni te zien zal zijn. Savonds lag ik op tijd in bed.. alle indrukken maken je doodmoe in een ander land met andere cultuur en andere temperatuur.

Vrijdag werkte ik vanuit huis voor de productie van Drazans en ging ik eind van de middag naar happy hour bij Chill op Mambo beach. Erg gezellig en het hele eiland komt bij het horen van de happy hour sirene tevoorschijn. Inclusief leguanen die op zoek zijn naar wat te eten dat op de grond valt. Erg leuk om te zien.. op afstand.

Vrijdagavond zou ik naar de full moon party gaan, maar merkte ik dat ik me toch niet helemaal fijn voelde. Heimwee.. een gevoel dat ik vroeger al had bij de buren, later kreeg toen ik op mezelf ging wonen en soms op vakanties nog weleens had. Nu in grotere vorm. Ik voelde me letterlijk ziek en wilde gewoon naar huis. Het is hier super mooi, gezellig, relaxed, noem het maar op.. maar ik had behoefte aan gewoon met papa, mama, Daan en Diesel in de tuin zitten en Nederlands eten in Nederlandse temperaturen. En vooral had ik behoefte aan gewoon even de stad in gaan op de fiets of iets dergelijks. Hier kun je niet zomaar de straat op. Je moet de auto pakken, afspraken maken waar de helft zich maar aan houdt, en dan in de file staan tot je op het strand bent. En savonds vind ik het niet prettig om alleen te rijden. Je kunt niet eventjes naar je buren om te kletsen of even een rondje lopen.. en dat miste ik enorm. Uiteindelijk is het dus een rustige avond in de buurt geworden.

Zaterdag voelde ik in de ochtend en begin van de middag nog veel heimwee. Met Simone ging ik naar een pop-up store met kleding, dat was wel erg leuk en ik kocht een mooi jurkje. Savonds namen mijn oom en tante me mee naar Zanzibar happy hour en dit was erg gezellig. Thuis aangekomen hoorden we muziek en gingen we op onderzoek. Een paar deuren verder bij Home Sweet Home bleek een bandje te spelen. Met de woorden "Hoi, wij zijn de buren" waren we welkom en kregen we meteen drankjes in onze hand. Dit was dan meteen weer een positieve omdraai in mijn gevoel.

Op de radio hoorde ik gister de uitspraak over het eiland; "Het leven is dat wat gebeurt terwijl je andere plannen maakt". En dat omschrijft voor mij hoe deze week was. Plannen maken, plannen wijzigen, afspraken maken, afspraken afwachten, afspraken wijzigen, wachten, afwachten, file rijden, nieuwe plannen maken, en alles om je heen gebeurt.

https://youtu.be/eZL5ClPlrxM

  • 07 Mei 2018 - 16:33

    Emése:

    Lekker bezig wijffie! Ben trots op je

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Curaçao

Merel

Op deze weblog zal ik jullie op de hoogte houden over mijn stage op Curacao. Ik zal onderzoek doen naar de cultuur van Curacao en lessen geven op een middelbare school en bij de jeugdtheaterschool. Via deze weblog deel ik met jullie mijn verhalen, foto's en video's. Have fun en laat vooral iets achter :)

Actief sinds 25 April 2018
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 4670

Voorgaande reizen:

25 April 2018 - 23 Juli 2018

Curacao

Landen bezocht: